Κώστας Μαρδάς Espresso
Μπήκαμε στα άδυτα του «Πίρι Ρέϊς»! Και φέρνουμε στο φως το φάκελο των ερευνών που πραγματοποιεί ,σε …μήκος και σε πλάτος, το Τουρκικό σκάφος στην ελληνική υφαλοκρηπίδα ,νοτίως του Καστελορίζου.
Πρόκειται για στοιχεία από το Ινστιτούτο Θαλασσίων Σπουδών του Πανεπιστημίου της 9ης Σεπτεμβρίου της Σμύρνης , όπου υπάγεται το πλοίο της πρόκλησης. (Η 9η Σεπτεμβρίου είναι η επέτειος που ο στρατός του Κεμάλ Ατατούρκ έριξε τους Έλληνες «κατακτητές» στη θάλασσα…)
Το πάγιο επιστημονικό πρόγραμμα των ερευνών ,επιβεβαίωσε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε την Τετάρτη το πρωί ,ο καθηγητής του Τουρκικού Ινστιτούτου, το οποίο έχει την ευθύνη των ερευνών.
Λέγεται Μουσταφά Εργκιούν και διετέλεσε επιστημονικός υπεύθυνος του πλοίου.
Είναι ένας φημισμένος επιστήμονας.Eυγενέστατος.Kαι- φυσικά- Κεμαλιστής.
-Κύριε Εργκιν, έχουμε πάρει πολλά τηλέφωνα στο Ινστιτούτο , αλλά κανείς δεν δέχεται να μας απαντήσει για το Πίρι Ρέϊς .
- Λόγω προβλημάτων με το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ,δεν απαντάει το Ινστιτούτο σε καμία ερώτηση δημοσιογράφου.
- Εφ΄ όσον είναι ερευνητικό, γιατί σήμερα δεν μας απαντούν;
- Υπάρχουν προβλήματα στην Ανατολική Μεσόγειο…
- Οι έρευνες που διεξάγει είναι αυτές του φακέλου του Ινστιτούτου που πήραμε σε παλαιότερη συνάντησή μας;
-Ναι. Όπως αναγράφονται στο έντυπό μας είναι οι έρευνες: θαλάσσιες, γεωφυσικές κλπ.
-Πότε τελειώνει το πρόγραμμα ερευνών;
-Έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Δεν είμαι υπεύθυνος να σας μιλήσω. Τώρα υπεύθυνος είναι ο Χουσεΐν Ντενλί.
Τον καθηγητή Μουσταφά Εργκλιν είχα συναντήσει Ιούλιο-καλή ώρα-, σε παλιά επίσκεψή μου στη Σμύρνη.
Με τη μεσολάβηση του φίλου μου Τούρκου δημοσιογράφου Σουλεϊμάν Κεντσέλ, Τουρκοκρητικής καταγωγής, με σπουδές Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών , τον επισκέφθηκα στο γραφείο του στο Ινστιτούτο, στα παράλια της Σμύρνης.
Η ατμόσφαιρα ήταν Πανεπιστημιακή: Ερευνητές, μοντέρνα κτίρια, υπολογοστές, τάξη. Απέφυγε και τότε να μου απαντήσει σε ερωτήσεις πολιτικές, για το Δίκαιο της Θάλασσας, τις διεκδικήσεις της Τουρκίας κλπ.
Έμεινε μόνο στο επιστημονικό πεδίο. Θέλοντας να αποδείξει πως το πλοίο είναι κάτι σαν… «Το πλοίο της Αγάπης», πως πραγματοποιεί αθώες έρευνες, άπλωσε το χάρτη με τις συντεταγμένες και μου έκανε μια επιστημονική ενημέρωση.
Αλλά εγώ, ως… προβοκάτορας Έλληνας δημοσιογράφος ,έδειχνα δύσπιστος. Ε, τότε ικανοποίησε το αίτημά μου να ανέβω στο πλοίο. Έκανε δύο τηλεφωνήματα… αρμοδίως και …Και μου έδωσε το «όκευ»!
-Το «Πίρι Ρέϊς» έχει αγκυροβολήσει στα Ουρλά για συντήρηση. Μπορείτε να το επισκεφθείτε!
Πήρα αμέσως ταξί για το λιμάνι των Βουρλών. Το χωριό αυτό, πριν Καταστροφή του 22, ήταν γεμάτο Έλληνες. Εκεί περνούσε τα καλοκαίρια του ο μεγάλος Σμυρνιός ποιητής Γιώργος Σεφέρης.
Σε μισή περίπου ώρα βρισκόμουν μπροστά στο πλοιάριο που είχε χτυπήσει την ελληνική υφαλοκρηπίδα στο Βόρειο Αιγαίο, φέρνοντας Ελλάδα και Τουρκία στα πρόθυρα του πολέμου ,τον Μάρτη του 1987.
Μεσημεράκι. Ηρεμία. Μέλη του πληρώματος έκαναν έργα συντήρησης. Είχαν ειδοποιηθεί . Με υποδέχθηκαν θερμά.
Ο Κιουτσέλ, ένας μαυριδερός μηχανικός από τη Σαμψούντα, όταν του εξήγησα ότι είμαι Έλληνας δημοσιογράφος, μου είπε ότι είχε ακούσει ιστορίες από γείτονές του, πως κάποτε στα μέρη τους ζούσαν Γιουνάν-Ίωνες. Έτσι , με το αρχαίο μας όνομα ,μας λένε ακόμη οι Τούρκοι.
Ο Μπιλάλ , ο ναύτης με τα βγαλμένα δόντια, ανέλαβε να με ξεναγήσει στο πλοίο: Στο κατάστρωμα μια βάρκα γεμάτη με δοχεία νερού προς εξέταση. Καλώδια που βυθίζονταν στη θάλασσα. Ηχοβολιστικές συσκευές. Στη γέφυρα μου έδειξε το ημερολόγιο. Τα όργανα πλοήγησης. Τα συστήματα επικοινωνίας. Κάτω στο αμπάρι, στο χώρο εστίασης δύο ναύτες έτρωγαν τη φασολάδα τους με τουρσί. Απέναντι μια τηλεόραση και δίπλα ένα τάβλι. Με προσκάλεσαν για φαγητό. Αρνήθηκα…διπλωματικά και έσπευσαν να με κεράσουν καφέ .
Το πλοίο , Γερμανικής κατασκευής, του 1978, έχει δεκαμελές πλήρωμα και επιστημονικό προσωπικό 11 ατόμων, ραντάρ 12 μιλίων και διαθέτει εργαστήρια μικροβιολογικής ανάλυσης.
Πήρε την ονομασία του από τον φημισμένο καπετάνιο-χαρτογράφο , οποίος ,γύρω στο 1550, έφυγε από τις πειρατεία και πήρε τον τίτλο του ναυάρχου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας για να συνεχίσει τη χαρτογράφηση προσχωρώντας στη δούλεψη του Σουλτάνου.
Αφού έβγαλα με βουλιμία φωτογραφίες , πήρα το δρόμο για το Τσεσμέ, να επιστρέψω στη Χίο, στην καλοκαιρινή μου πατρίδα. Σήμερα, αυτές οι φωτογραφίες, που δημοσιεύονται για πρώτη φορά ,(πλην μιας, που υπάρχει στο βιβλίο μου «ΠΡΟ-ΙΜΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ) γίνονται εκρηκτικά επίκαιρες.
Περνώντας από τα σοκάκια των Βουρλών έφθασα στο ανακαινισμένο σπίτι του Σεφέρη. Σήμερα πανδοχείο και μουσείο. Με την ελληνική και την Τουρκική σημαία στην πρόσοψη. Και θυμήθηκα τα λόγια του :
«Εδώ αράξαμε το καράβι, να ματίσουμε τα σπασμένα κουπιά,
να πιούμε νερό και να κοιμηθούμε.
Η θάλασσα που μας πίκρανε είναι βαθειά κι ανεξερεύνητη
και ξεδιπλώνει μιαν απέραντη γαλήνη.
Εδώ μέσα στα βότσαλα βρήκαμε ένα νόμισμα
και το παίξαμε στα ζάρια.
Το κέρδισε ο μικρότερος και χάθηκε.
Ξαναμπαρκάραμε με τα σπασμένα μας κουπιά».
Καθώς απομακρυνόμουν από τα Βουρλά, ερχόταν στο μυαλό μου η εικόνα του ειρηνικού πλοίου. Μα, αν το πηδάλιό του το κρατήσει άπληστος σωβινιστής, θα γίνει το πλοίο του αίματος .Σε κηλίδες πετρελαίου…
Αλήθεια, ποιός κρατάει σήμερα το πηδάλιο του «Πίρι Ρέις»; Ο ναύτης Μπιλάλ , στυγνός στρατηγός η πετραλαιάς από το Τέξας;
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ:
ΟΛΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΕΥΝΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΥΦΑΛΟΚΡΗΠΙΔΑΣ
Αυτό είναι το πρόγραμμα ερευνών , σύμφωνα με το επίσημο έντυπο του Τουρκικού Ινστιτούτου Θαλασσίων Ερευνών του Πανεπιστημίου Σμύρνης, για λογαριασμό του οποίου κάνει τις έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα το πλοίο «Πϊρι ΡεΊς».(Ακριβής μετάφραση από τα αγγλικά).
ΦΥΣΙΚΗ ΩΚΕΑΝΟΓΡΑΦΙΑ
Μετρήσεις θερμοκρασίας πίεσης, πυκνότητας και διάχυσης φωτός εντός των υδάτων με βάση μαθηματικά μοντέλα.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΑΡΑΚΤΙΩΝ ΖΩΝΩΝ
Τεχνική παρακολούθηση θαλάσσιου περιβάλλοντος, εντοπισμός πηγών ρύπανσης και ανάπτυξη σχεδίου διαχείρισης.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΔΟΜΩΝ
Υποστηρικτικές λειτουργίες λιμανιών, προβλέψεις ανέμων και κυμάτων.
ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΠΗΓΕΣ ΖΩΝΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ
Έρευνες βιοποικιλότητας γύρω από τα Τουρκικά ύδατα, οικολογικές, βιοτοξικές και υποθαλάσσιες έρευνες .
ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΓΕΩΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΕΩΦΥΣΙΚΗ
Σεισμικές έρευνες, βαθυμετρικές χαρτογραφήσεις, απεικονίσεις βυθών, μαγνητομετρικές έρευνες, γεωτεχνικές έρευνες, ηλεκτρονικές και μικροσκοπικές σαρώσεις.
ΧΗΜΙΚΗ ΩΚΕΑΝΟΓΡΑΦΙΑ
Συλλογή δειγμάτων, παρακολούθηση πηγών ρύπανσης, ποιοτικές μετρήσεις υδάτων.
Πρόκειται για στοιχεία από το Ινστιτούτο Θαλασσίων Σπουδών του Πανεπιστημίου της 9ης Σεπτεμβρίου της Σμύρνης , όπου υπάγεται το πλοίο της πρόκλησης. (Η 9η Σεπτεμβρίου είναι η επέτειος που ο στρατός του Κεμάλ Ατατούρκ έριξε τους Έλληνες «κατακτητές» στη θάλασσα…)
Το πάγιο επιστημονικό πρόγραμμα των ερευνών ,επιβεβαίωσε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε την Τετάρτη το πρωί ,ο καθηγητής του Τουρκικού Ινστιτούτου, το οποίο έχει την ευθύνη των ερευνών.
Λέγεται Μουσταφά Εργκιούν και διετέλεσε επιστημονικός υπεύθυνος του πλοίου.
Είναι ένας φημισμένος επιστήμονας.Eυγενέστατος.Kαι- φυσικά- Κεμαλιστής.
-Κύριε Εργκιν, έχουμε πάρει πολλά τηλέφωνα στο Ινστιτούτο , αλλά κανείς δεν δέχεται να μας απαντήσει για το Πίρι Ρέϊς .
- Λόγω προβλημάτων με το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ,δεν απαντάει το Ινστιτούτο σε καμία ερώτηση δημοσιογράφου.
- Εφ΄ όσον είναι ερευνητικό, γιατί σήμερα δεν μας απαντούν;
- Υπάρχουν προβλήματα στην Ανατολική Μεσόγειο…
- Οι έρευνες που διεξάγει είναι αυτές του φακέλου του Ινστιτούτου που πήραμε σε παλαιότερη συνάντησή μας;
-Ναι. Όπως αναγράφονται στο έντυπό μας είναι οι έρευνες: θαλάσσιες, γεωφυσικές κλπ.
-Πότε τελειώνει το πρόγραμμα ερευνών;
-Έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Δεν είμαι υπεύθυνος να σας μιλήσω. Τώρα υπεύθυνος είναι ο Χουσεΐν Ντενλί.
Τον καθηγητή Μουσταφά Εργκλιν είχα συναντήσει Ιούλιο-καλή ώρα-, σε παλιά επίσκεψή μου στη Σμύρνη.
Με τη μεσολάβηση του φίλου μου Τούρκου δημοσιογράφου Σουλεϊμάν Κεντσέλ, Τουρκοκρητικής καταγωγής, με σπουδές Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών , τον επισκέφθηκα στο γραφείο του στο Ινστιτούτο, στα παράλια της Σμύρνης.
Η ατμόσφαιρα ήταν Πανεπιστημιακή: Ερευνητές, μοντέρνα κτίρια, υπολογοστές, τάξη. Απέφυγε και τότε να μου απαντήσει σε ερωτήσεις πολιτικές, για το Δίκαιο της Θάλασσας, τις διεκδικήσεις της Τουρκίας κλπ.
Έμεινε μόνο στο επιστημονικό πεδίο. Θέλοντας να αποδείξει πως το πλοίο είναι κάτι σαν… «Το πλοίο της Αγάπης», πως πραγματοποιεί αθώες έρευνες, άπλωσε το χάρτη με τις συντεταγμένες και μου έκανε μια επιστημονική ενημέρωση.
Αλλά εγώ, ως… προβοκάτορας Έλληνας δημοσιογράφος ,έδειχνα δύσπιστος. Ε, τότε ικανοποίησε το αίτημά μου να ανέβω στο πλοίο. Έκανε δύο τηλεφωνήματα… αρμοδίως και …Και μου έδωσε το «όκευ»!
-Το «Πίρι Ρέϊς» έχει αγκυροβολήσει στα Ουρλά για συντήρηση. Μπορείτε να το επισκεφθείτε!
Πήρα αμέσως ταξί για το λιμάνι των Βουρλών. Το χωριό αυτό, πριν Καταστροφή του 22, ήταν γεμάτο Έλληνες. Εκεί περνούσε τα καλοκαίρια του ο μεγάλος Σμυρνιός ποιητής Γιώργος Σεφέρης.
Σε μισή περίπου ώρα βρισκόμουν μπροστά στο πλοιάριο που είχε χτυπήσει την ελληνική υφαλοκρηπίδα στο Βόρειο Αιγαίο, φέρνοντας Ελλάδα και Τουρκία στα πρόθυρα του πολέμου ,τον Μάρτη του 1987.
Μεσημεράκι. Ηρεμία. Μέλη του πληρώματος έκαναν έργα συντήρησης. Είχαν ειδοποιηθεί . Με υποδέχθηκαν θερμά.
Ο Κιουτσέλ, ένας μαυριδερός μηχανικός από τη Σαμψούντα, όταν του εξήγησα ότι είμαι Έλληνας δημοσιογράφος, μου είπε ότι είχε ακούσει ιστορίες από γείτονές του, πως κάποτε στα μέρη τους ζούσαν Γιουνάν-Ίωνες. Έτσι , με το αρχαίο μας όνομα ,μας λένε ακόμη οι Τούρκοι.
Ο Μπιλάλ , ο ναύτης με τα βγαλμένα δόντια, ανέλαβε να με ξεναγήσει στο πλοίο: Στο κατάστρωμα μια βάρκα γεμάτη με δοχεία νερού προς εξέταση. Καλώδια που βυθίζονταν στη θάλασσα. Ηχοβολιστικές συσκευές. Στη γέφυρα μου έδειξε το ημερολόγιο. Τα όργανα πλοήγησης. Τα συστήματα επικοινωνίας. Κάτω στο αμπάρι, στο χώρο εστίασης δύο ναύτες έτρωγαν τη φασολάδα τους με τουρσί. Απέναντι μια τηλεόραση και δίπλα ένα τάβλι. Με προσκάλεσαν για φαγητό. Αρνήθηκα…διπλωματικά και έσπευσαν να με κεράσουν καφέ .
Το πλοίο , Γερμανικής κατασκευής, του 1978, έχει δεκαμελές πλήρωμα και επιστημονικό προσωπικό 11 ατόμων, ραντάρ 12 μιλίων και διαθέτει εργαστήρια μικροβιολογικής ανάλυσης.
Πήρε την ονομασία του από τον φημισμένο καπετάνιο-χαρτογράφο , οποίος ,γύρω στο 1550, έφυγε από τις πειρατεία και πήρε τον τίτλο του ναυάρχου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας για να συνεχίσει τη χαρτογράφηση προσχωρώντας στη δούλεψη του Σουλτάνου.
Αφού έβγαλα με βουλιμία φωτογραφίες , πήρα το δρόμο για το Τσεσμέ, να επιστρέψω στη Χίο, στην καλοκαιρινή μου πατρίδα. Σήμερα, αυτές οι φωτογραφίες, που δημοσιεύονται για πρώτη φορά ,(πλην μιας, που υπάρχει στο βιβλίο μου «ΠΡΟ-ΙΜΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ) γίνονται εκρηκτικά επίκαιρες.
Περνώντας από τα σοκάκια των Βουρλών έφθασα στο ανακαινισμένο σπίτι του Σεφέρη. Σήμερα πανδοχείο και μουσείο. Με την ελληνική και την Τουρκική σημαία στην πρόσοψη. Και θυμήθηκα τα λόγια του :
«Εδώ αράξαμε το καράβι, να ματίσουμε τα σπασμένα κουπιά,
να πιούμε νερό και να κοιμηθούμε.
Η θάλασσα που μας πίκρανε είναι βαθειά κι ανεξερεύνητη
και ξεδιπλώνει μιαν απέραντη γαλήνη.
Εδώ μέσα στα βότσαλα βρήκαμε ένα νόμισμα
και το παίξαμε στα ζάρια.
Το κέρδισε ο μικρότερος και χάθηκε.
Ξαναμπαρκάραμε με τα σπασμένα μας κουπιά».
Καθώς απομακρυνόμουν από τα Βουρλά, ερχόταν στο μυαλό μου η εικόνα του ειρηνικού πλοίου. Μα, αν το πηδάλιό του το κρατήσει άπληστος σωβινιστής, θα γίνει το πλοίο του αίματος .Σε κηλίδες πετρελαίου…
Αλήθεια, ποιός κρατάει σήμερα το πηδάλιο του «Πίρι Ρέις»; Ο ναύτης Μπιλάλ , στυγνός στρατηγός η πετραλαιάς από το Τέξας;
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ:
ΟΛΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΕΥΝΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΥΦΑΛΟΚΡΗΠΙΔΑΣ
Αυτό είναι το πρόγραμμα ερευνών , σύμφωνα με το επίσημο έντυπο του Τουρκικού Ινστιτούτου Θαλασσίων Ερευνών του Πανεπιστημίου Σμύρνης, για λογαριασμό του οποίου κάνει τις έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα το πλοίο «Πϊρι ΡεΊς».(Ακριβής μετάφραση από τα αγγλικά).
ΦΥΣΙΚΗ ΩΚΕΑΝΟΓΡΑΦΙΑ
Μετρήσεις θερμοκρασίας πίεσης, πυκνότητας και διάχυσης φωτός εντός των υδάτων με βάση μαθηματικά μοντέλα.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΑΡΑΚΤΙΩΝ ΖΩΝΩΝ
Τεχνική παρακολούθηση θαλάσσιου περιβάλλοντος, εντοπισμός πηγών ρύπανσης και ανάπτυξη σχεδίου διαχείρισης.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΔΟΜΩΝ
Υποστηρικτικές λειτουργίες λιμανιών, προβλέψεις ανέμων και κυμάτων.
ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΠΗΓΕΣ ΖΩΝΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ
Έρευνες βιοποικιλότητας γύρω από τα Τουρκικά ύδατα, οικολογικές, βιοτοξικές και υποθαλάσσιες έρευνες .
ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΓΕΩΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΕΩΦΥΣΙΚΗ
Σεισμικές έρευνες, βαθυμετρικές χαρτογραφήσεις, απεικονίσεις βυθών, μαγνητομετρικές έρευνες, γεωτεχνικές έρευνες, ηλεκτρονικές και μικροσκοπικές σαρώσεις.
ΧΗΜΙΚΗ ΩΚΕΑΝΟΓΡΑΦΙΑ
Συλλογή δειγμάτων, παρακολούθηση πηγών ρύπανσης, ποιοτικές μετρήσεις υδάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου