Ιστότοπος εναλλακτικής ενημέρωσης, με σταχυολόγηση και παρουσίαση αξιοπρόσεκτων ειδήσεων και απόψεων.






AddThis

Bookmark and Share

Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2010

Το αρχαίο Κέλετρον

από το ιστολόγιο Ιστορικά Καστοριάς
 
Χάρτης αρχαίας Άνω Μακεδονίας
     Η ύπαρξη πρώιμων οικισμών της Νεολιθικής Εποχής και της Χαλκοκρατίας δηλώνουν σαφώς την ύπαρξη των ντόπιων Προελλήνων (Πελασγών)  στην περιοχή, που συγχωνεύτηκαν με τα δωρικά φύλα τα οποία κατέκλησαν την περιοχή το 1200 π.Χ περίπου και δημιούργησαν το Μακεδονικό έθνος υπό τη δυναστεία των Αργεαδών. Έτσι, η αρχαία Ορεστίδα, όπως ονομαζόταν η περιοχή, αποτέλεσε κοιτίδα του Μακεδονικού Κράτους, αποτελώντας συνάμα τμήμα της Άνω Μακεδονίας μαζί με τις περιοχές της Λυγκήστιδας, της Ελιμειώτιδας και της Εορδαίας[1]. Τα όρια της περιελάμβαναν τον άνω ρου του Αλιάκμονα ποταμού, τις λεκάνες της Καστοριάς και των Πρεσπών και την περιοχή της μεταγενέστερης Ανασέλιτσας (επαρχία Βοϊου). Ως πόλεις της Ορεστίδας αναφέρονται το Άργος Ορεστικό, το Κέλετρο , η Διοκλητιανούπολη, η Βάττυνα και μια ακόμα πόλη που βρισκόταν στο νησάκι του Αγ. Αχιλλείου, στη λίμνη Μικ. Πρέσπα και μάλλον ονομαζόταν Λύκα[2].
     Το όνομα Ορεστίδα προήλθε κατά την παράδοση από τον .....
 
 
 
Ορέστη, γιό του Αγαμέμνονα που κατέφυγε στην περιοχή, αλλά πιθανότερο να έχει ως ρίζα τη λέξη όρος (Ορεστίδα = ορεινή χώρα). Η λέξη Κέλετρο σύμφωνα με απόψεις επιστημόνων προέρχεται είτε από τη λέξη Ηλέκτρα, την αδερφή του Ορέστη, είτε από το ρήμα κηλώ που σημαίνει θέλγω (Κέλετρο = θέλγητρο), είτε απο το ρήμα κέλλω (κήκηθρον > κάλαθρον > κέλετρον = καλάθι, είδος εργαλείου ψαρικής).
Αναπαράσταση του μεγαλιθικού οχυρού του Δισπηλιού από τον Ν. Μουτσόπουλο, που υποστηρίζει πως αποτελεί ταυτόχρονα το πόλισμα του Κελέτρου 
     Η μοναδική ιστορική αναφορά στο Κέλετρο ανήκει στον Τίτο Λίβιο που περιγράφει την πορεία του Ρωμαίου ύπατου Σουλπίκιου κατα τον 2ο Μακεδονικό Πόλεμο (200 – 196 π.Χ). Αναφέρει: ‘’Μια λίμνη περιτριγυρίζει τα τείχη του Κελέτρου. Μια στενή λουρίδα γης προσφέρει τη μοναδική δίοδο από την ξηρά. Στην αρχή οι αυτόχθονες έχοντας εμπιστοσύνη στην οχυρότητα της θέσεώς τους, αφου έκλεισαν τις πύλες αρνήθηκαν να παραδωθούν. Όταν όμως αντίκρυσαν τα λάβαρα των ρωμαϊκών λεγεώνων και την εμπροστοφυλακή, αφου έλαβε θέση μάχης, να προχωρεί προς τις πύλες και τον ισθμό γεμάτο με εχθρικά στρατεύματα, πανικόβλητοι έσπευσαν να παραδοθούν πριν αρχίσουν να πολεμούν’’.[3] Οι περισσότεροι ερευνητές του θέματος (Pouqueville[4], Μ. Δήμιτσας[5], Th. Desdevises-du-Dezeort[6], Hammond[7], Φ. Παπάζογλου) τοποθετούν τη θέση που περιγράφει το χωρίο του Τίτου Λίβιου στην σημερινή θέση της Καστοριάς. Αμφιβολίες εκφράζει ο Ν. Μουτσόπουλος[8] σε πρόσφατη δημοσίευσή του τοποθετόντας το στη θέση ‘’Νησί’’ του Δισπηλιού δίπλα στον Λιμναίο Οικισμό, όπου σώζωνται κατάλοιπα αρχαίου τοίχους. Ο Μουτσόπουλος υποστηρίζει πως το μεγαλιθικό τείχος του Δισπηλιού (πίσω από την εκκλησία της Ανάληψης σήμερα) αποτελούσε αμυντική προστασία ενός οχυρού, κτισμένου σε νησίδα της λίμνης, η οποία σήμερα έχει εξαφανιστεί. Όμως τα περιορισμένα ευρήματα προϊστορικής και αρχαίας εποχής από την πόλη της Καστοριάς  στηρίζουν την άποψη ύπαρξης οικισμού πριν τα βυζαντινά χρόνια, που πιθανότατα είναι το Κέλετρον. Το αρχαίο Κέλετρο εικάζεται ότι ιδρύθηκε πέρι τα τέλη του 5ου αι. π.Χ κατά τη βασιλεία του Αρχέλαου Α' (413-399 π.Χ). Όμως, υπάρχουν και προγενέστερα ευρήματα στο εγγύς περιβάλλον της σημερινής πόλης, που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι προϋπήρχε οικισμός εδώ.
     Στον λόφο του Αγ. Αθανασίου, στη χερσόνησο της λίμνης έχουν βρεθεί σε δύο σημεία κατάλοιπα οχυρώσεων και κατοικιών από την εποχή της Χαλκοκρατίας (3500-1700 π.Χ), οι οποίες εξαφανίστηκαν τον 20ο αι. λόγω της προκλητικής εγκατάλειψης από τις αρμόδιες αρχές και της ανοικοδόμησης σύγχρονων κτισμάτων. Στο βουνό Βίγλα ή Ψαλίδα δυτικά της σημερινής πόλης ανακαλύφθηκαν νεολιθικές οχυρώσεις με κυκλικές, πεταλόμορφες και τετράγωνες διατάξεις σε τρείς θέσεις της απότομης ράχης, οι οποίες, όπως επισήμανε ο αρχαιολόγος Α. Κεραμόπουλος είναι απο τις παλαιότερες στον ελληνικό χώρο[9]. Ακόμη, στην κορυφή της Ψαλίδας εντοπίστηκε το 1997 βωμός του Διός (ίσως με το προσονύμιο Ακραίος) και της Ή
Οχυρωματικός πύργος στην Ψαλίδα
ρας. Στα ευρήματα συγκαταλέγονται ανάγλυφα του Δία, της Ήρας και του Ερμή, νομίσματα, κεραμικά σπαράγματα, κοσμήματα και πήλινα ειδώλεια, διαφόρων ιστορικών περιόδων από τον 3ο π.Χ έως τον 2ο μ.Χ αι. Εντός του πολεοδομικού ιστού έχουν βρεθεί επίσης λιγοστά αρχαία ευρήματα. Κατά τη θεμελίωση γειτονικής οικοδομής στο Κουρσούμ Τζαμί εντός της πόλης, ήρθε στο φως παλαιοχριστιανική επιγραφή και επαναχρησιμοποιούμενος εντοιχισμένος δωρικός κίονας, στον βυζαντινό ναό των Ταξιαρχών Μητροπόλεως υπάρχουν εντοιχισμένα παλαιοχριστιανικά κιονόκρανα και δίπλα στο σημερινό Δημαρχείο της πόλης εντοπίστηκε ρωμαϊκό νόμισμα. Τέλος, στη χερσόνησο της λίμνης αρχαία ίχνη εμφανίζονται ακόμη στην Παναγία Μαυριώτισσα και τη θέση Μαγαζιά[10].
Προβυζαντινά ευρήματα από την πόλη της Καστοριάς
     Όσον αφορά τη μορφή του Κελέτρου μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε απο τα λιγοστά ευρήματα που ήρθαν στο φως. Το μικρό αυτό πόλισμα της Ορεστίδας κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους και συνέχισε να υπάρχει μέχρι την καταστροφή του απο τις επιδρομές των Γότθων. Πιθανότατα η θέση του αρχαίου τείχους ήταν στον λαιμό της χερσονήσου, όπως και μεταγενέστερα. Ανάμεσα στην οχύρωση και τα κτίσματα που μάλλον βρίσκονταν αρκετά ψηλά στον βραχώδη λόφο του Αγ. Αθανασίου πρέπει να υπήρχαν κτήματα που καλλιεργούσαν οι κάτοικοι και προστατεύονταν σε περίπτωση πολιορκίας. Απο τα ευρήματα συμπεραίνουμε ακόμη την ύπαρξη περίοπτου παγανιστικού ναού στην θέση Τζαμί, δωρικού ρυθμού, που καταστράφηκε από την ανέγερση στο ίδιο σημείο του πρωτοβυζαντινού ναού της Αγ. Παρασκευής και του Τζαμιού. Άλλωστε αποτελούσε πάγια τακτική η επανάχρηση οικοδομικού υλικού απο παλαιότερα κτίσματα και η ανοικοδόμηση χώρων λατρείας στην ίδια θέση, για εξαγνισμό του μέρους[11]


[1]  Μ. Δήμιτσας, Αρχαία γεωγραφία της Μακεδονίας, μέρος Β’ Τοπογραφία, Αθήνα, 1870, σ. 81
[2]  Ν. Μουτσόπουλος, Καστοριά. Ιστορία – Μνημεία – Λαογραφία, από την ίδρυση μέχρι τον 10ο μ.Χ αι., Επιστημονική Επετηρίδα Πολυτεχνικής Σχολής 1973-74, Θεσ/νίκη, σ. 330 - 331
[3]  Titus Livius, βιβ. IX, κεφ. XXXI, εκδ. Loeb classical library, σ. 116
[4]  F. C. H. L . Pouqueville, Voyage dans la Grece, τομ. ΙI , Paris, 1820, σ. 350.
[5] Μ. Δήμιτσας, Αρχαία γεωγραφία της Μακεδονίας, μέρος Β’ Τοπογραφία, Αθήνα, 1870, σ. 84, 85 και Μ. Δήμιτσας, Η μακεδονία εν λίθοις φθεγγομένοις, Αθήνα, 1896, σ. 229
[6]  Τh. Desdevises-du-Desert , Geographie ancienne de la Macedoine, Paris 1862, σ.32,39,40
[7] N.G.L. Hammond ,A History oF Macedonia, τομ. l, Oxford, 1972, σ. 110-114
[8]  Ν. Μουτσόπουλος, Oppidum Celetrum: Ο λιμναίος οικισμός του Δισπηλιού Καστοριάς, Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών, περιοδ. Μακεδονικά, τομ. 31, 1997-98, σ. 8
[9]   Ν. Μουτσόπουλος, Καστοριά. Ιστορία – Μνημεία – Λαογραφία, από την ίδρυση μέχρι τον 10ο μ.Χ αι., Επιστημονική Επετηρίδα Πολυτεχνικής Σχολής 1973-74, Θεσ/νίκη, σ. 374 - 407
[10]  Π.Τσαμίσης, Η Καστοριά και τα μνημεία της, Αθήνα, 1949, σ. 
[11]  Ν. Μουτσόπουλος, Καστοριά. Ιστορία – Μνημεία – Λαογραφία, από την ίδρυση μέχρι τον 10ο μ.Χ αι., Επιστημονική Επετηρίδα Πολυτεχνικής Σχολής 1973-74, Θεσ/νίκη, σ. 407, 408

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου